אחת הזכויות החשובות שיש לנו כאזרחים במדינה דמוקרטית היא לעתור כנגד החלטתם או פעולתם של גוף ממשלתי או רשות כלשהם. אותן החלטות או פעולות יכולות להיות קשורות לתשלום ארנונה, הוצאת רישיון עסק וכל החלטה או פעולה אחרת של גוף רשמי כלפי האזרח. עתירה מנהלית מושגת בבית המשפט לעניינים מנהליים שעוסק בכך במקום בג"צ והשופטים בו מגיעים מבית המשפט המחוזי. הגשת עתירה מנהלית וכמובן ערעור על החלטת בית המשפט בנושא העתירה צריכים להתבצע בעזרת עורך דין עתירה מנהלית אשר מומחה בתחום זה.
מתי לפנות אל עורך דין עתירה מנהלית?
הפניה אל עורך דין עתירה מנהלית צריכה להיות מוקדמת ככל האפשר, כבר לאחר קבלת ההחלטה מטעם אותו גוף אשר רוצים לעתור לגביה או ביצוע הפעולה שלדעתכם נעשתה שלא כדין. הפניה לעורך הדין צריכה להיות מוקדמת ככל האפשר כי הגשת העתירה צריכה להתבצע תוך 45 יום ממועד קבלת ההחלטה/ ביצוע הפעולה, אלא אם כן זהו מקרה חריג בו החוק מורה על תוקף שונה להגשת העתירה. גם עתירה שהוגשה תוך 45 יום לא בהכרח תתקבל כאשר השופט החליט שהעניין הושהה ללא סיבה מוצדקת. יש לקחת בחשבון כי עורך דין עתירה מנהלית צריך לעשות גם עבודה מקדימה כדי להגיש את העתירה כשהיא מנוסחת היטב ומנומקת כך שהפניה אליו צריכה להיות מוקדמת עוד יותר.
למה חשוב לשים לב בהגשת העתירה?
הגשת העתירה צריכה לכלול בתוכה מקסימום מידע הכולל את השתלשלות המקרה אך גם מסמכים המעידים על כך כמו ההתכתבות ביניכם לבין אוותו גוף נגדו אתם עותרים. חשוב להראות לבית המשפט שנעשתה פניה מוקדמת אל אותו גוף והעתירה התבצעה בתור אופציה אחרונה להסדרת הדברים. יש לצרף אסמכתא לכך שנעשתה התכתבות או התקשרות כלשהי. יש גם לקחת בחשבון שבהגשת עתירה מנהלית המשיב לעתירה לא יהיה בהכרח רק הגוף נגדו מוגשת העתירה אלא גם גורם אחר שיכול להיות מעורב בעניין באופן עקיף, כולל חברה או אדם פרטיים הקשורים באופן כלשהו לעניין.